Horní menu

Aktuality


Novější 1 3 15 30 44

Zápis do mateřské školy

Datum konání: 16. 5. 2024

Snímek obrazovky 2024-04-15 104957.jpg


Publikováno včera v 10:52

Třídní schůzky 23. 4. 2024

Datum konání: 23. 4. 2024

V úterý 23. dubna v 16 hodin proběhnou třídní schůzky.

tridni-schuzky.jpg


Publikováno včera v 10:32

Tady to funguje… a co u Vás?

Datum konání: 12. 4. 2024

Začátek

V letošním školním roce jsme řešili nelehkou otázku. „Rozkaz zněl jasně“ – takto, známou citací z filmu Pelíšky, bychom mohli popsat požadavek MŠMT ČR zavést výuku Nové informatiky. Co by to tak mohlo být, ptáte se mnozí, asi tak jako my, než jsme se do tohoto problému „zakousli“. Oproti předchozí informatice, která nesla oficiální název Informační a komunikační technologie, jde o velmi radikální a převratnou změnu. Vývoj jde zkrátka tak rychle dopředu, že už nestačí se posadit k počítači jako běžný uživatel. Navíc skrze chytré telefony, jejichž užívání se stalo novým standardem (epidemie covidu v tom také nese svůj díl), jsme virtuálně propojeni mnohem více než před pár lety. A stejně tak jako s rozvojem automobilů před více než stoletím, je třeba i nyní reagovat a porozumět novým oblastem (způsobům) lidského chování, vnímání a chápání. Na nové technologie se dnes, stejně jako kdysi na automobil nebo obyčejné rádio, můžeme dívat s úžasem či obavami, s chválou tvůrců/inovátorů či s poznámkami o ďáblově vynálezu a čertově krabičce. Nové technologie tu zkrátka jsou a je třeba se s nimi naučit pracovat. Někdo by to mohl uchopit výrazně pesimisticky a říct rovnou – naučme se technologie ovládat, než se ony naučí ovládat nás.

Požadavky

Cílem myšlenky Nové informatiky je naučit se jinak myslet (v jiných souvislostech, ale také jinými způsoby). Detaily naleznete zde: https://revize.edu.cz/nova-informatika. Stručně řečeno, jde o cestu porozumění novým technologiím, nacházení způsobů jejich využití při individuální i týmové práci (koncept „více očí, méně chyb“), a zároveň prohloubení uvědomění si rizik a nebezpečí, které s sebou nové technologie, hlavně v oblasti etiky a bezpečnosti (sociální sítě, robotika, umělá inteligence, též ochrana osobních údajů a osobnosti jako takové – např. kyberšikana apod.) přinášejí.

Co a jak?

No dobře, řeknete si. Už víme CO. Ale otázkou zůstává JAK? Jak učit nově? Robotika a programování na základní škole? Jde to vůbec? Jakým pomůckám dát přednost? Jakou cestou se dát? „Trh“ zpozorněl, zastříhal ušima, a dveře ředitelny se s obchodními zástupci netrhly. Bohužel i některá školení v této oblasti připomínala spíše reklamní akce na nové produkty. V takové džungli nového a neznámého bych chtěl vyzdvihnout rozumný přístup vedení školy. V otevřeném dialogu s učiteli se podařilo nalézt nevšední a neobvyklé řešení. Dotace, která přišla na nákup pomůcek, byla sice pěkná, ale zdaleka by nepokryla všechny možnosti. Bylo třeba hledat cestu ve smyslu „za málo peněz, hodně muziky“, nebo volit, které oblasti dát více prostoru, kterou omezit. Druhé kritérium, které se mi jeví jako realita českého školství, bylo: dnes dotace přišla, ale bude příští rok? Kde získáme prostředky na případné opravy, doplňování? Když odešlu robota na servis (byť záruční), bude mi chybět pro dítě v lavici. A neposlední v řadě byla otázka: naučí se děti více z této, nebo z jiné pomůcky? Budu mít pro tuto pomůcku využití po delší čas, nebo se na ni bude prášit v kabinetu?

Každý jsme byli tak trochu hozeni do vody... ale naučili jsme se plavat

Protože se mnohé jiné školy potýkaly se stejným problémem, tedy vstoupit do neznámých vod a do míst kdysi na mapách označených „hic sunt leones“, prakticky nikdo Vám nemůže poradit. Některé školy vsadily na nákladnější virtuální realitu, jiné šly cestou malých robotů, pro které nyní hůře hledají uplatnění. Slova obchodních zástupců a školitelů zněla sice lákavě, ale ne přesvědčivě. Našli jsme vlastní cestu pomocí klíčových slov, jež nám pomohla v orientaci v divoké, široké a neprobádané nabídce:

1) Vyvážený poměr cena/výkon – plus univerzální využití i do jiných předmětů

2) Trvanlivost a variabilita – možnosti využít pomůcky pro větší množství vyučovacích hodin tak, aby vždy přinesly nové poznatky, zážitky, zkušenost

3) Nezávislost a soběstačnost – abychom byli schopni zachovat udržitelnost a funkčnost pomůcek bez ohledu na to jaká bude ekonomická situace.

Než přišly pomůcky

Než pomůcky dorazily, měli jsme dostatek času, abychom se seznámili s novým předmětem Informatika z jeho teoretického základu. Žáci 7. – 9. třídy se tak zorientovali v pojmech jako jsou „kódování, příkaz, algoritmus, vstupní a výstupní periferie, proměnná, parametr, podmínka…“ Od začátku pololetí jsme pak začali skutečně programovat (skvělý Micro:bit!), 7. třída už staví a používá roboty, další třídy se na přiměřeně náročnější úrovni připojí vzápětí. A nyní po vyzkoušení v praxi je možné udělat si chvilku na první ohlédnutí, a ukázat také Vám, co se nám zde daří.

Senzory.jpg

S čím pracujeme

Pro žáky máme stavebnice, které pomáhají rozvíjet všeobecné znalosti a dovednosti v celosvětovém trendu promítaného do školství (STEM – zkratka Science-Technology-Engineering-Mathematics = věda, technologie, technické obory a matematika), přičemž se snažíme jít spíše cestou STEAM – to A navíc znamená Art = umění, tvořivost, kreativní přístup; děti přistupují s vlastní mírou kreativity k hledání řešení, ke kódům – programování, ale i ke skutečnému reálnému výstupu (individuální „tuning“ a jedinečné dráhy vozítek 7. třídy), žáci 8. třídy excelovali v projektu tvoření a výroby vykrajovaček (3D tisk) a následného pečení perníků, které nabídli na Velikonočních dílnách. A takové tvary nikde jinde nemají! Žáci 9. třídy po přijímačkovém kolotoči rozhýbou v projektu robota, kterého si sami sestaví z běžně dostupných součástek a z dílů vytištěných na 3D tiskárně.

Vykrajovacky.jpg

7. třída – stavebnice (Micro:bit)

Aneb malý rozměry, velký funkcemi. Skvělá pomůcka, kterou je možné rozšířit o různé senzory, má velkou podporu jak z hlediska výskytu velkého množství různých projektů, které můžete vyzkoušet, tak i z hlediska hardware. Bude-li třeba, zlomené či ztracené součástky stavebnice jsme schopni si vytisknout, baterie či senzory nejsou příliš nákladné. Sedmáci si velmi dobře poradili i s chybou překladu v programu a zvládají programování v angličtině.

(https://www.elecfreaks.com/micro-bit-wonder-building-kit-without-micro-bit-board.html)

Tricycle.jpg

 8. třída – elektronika (Micro:bit)

Pro pochopení základních principů v elektronice, se kterou se žáci můžou (a budou) setkávat i na středních školách, také pro oblasti fyziky (elektrický obvod), chemie a přírodopisu (sada senzorů pro vlhkost půdy, vodní hladinu, teplotu, atd. – je jich opravdu mnoho). Také zeměpis si přijde na své, už jsme sestavili a naprogramovali i elektronický kompas.

(https://www.elecfreaks.com/micro-bit-starter-kit.html)

 9. třída – Robot OTTO (Arduino)

Výborný open source projekt (projekt volně šiřitelný, dostupný). Máme pro každého připraveny součástky. Paradoxně to nejdražší na celém robotu je baterie. Robot umí tančit, vyjadřuje „emoce“, a co žáky hodně baví – také „prdí“. A až nás přestane bavit robot, uděláme z něj pavouka nebo vozítko, které se vyhne překážkám a nakreslí naprogramovaný obraz. Vše je jen na naší fantazii, kreativitě a dialogu, týmové práci, motivaci a rozhodnutí.

(https://www.ottodiy.com/)

Otto.jpg

Komentář žáků (anonymní anketa) - zpětná vazba

Někdo rád holky, jiný vdolky. Je jasné, že tento předmět nemusí bavit každého, a je to naprosto v pořádku. Máme zde pro Vás pár ukázek z celého spektra různých odpovědí, a přestože ty pozitivní výrazně převažovaly, necháváme prostor celému spektru odpovědí.


1. Jak se Ti líbí "Nová informatika", která se vyučuje na naší škole?

"Moc mě to nebaví, ale někdy je to zajímavé." "...naprosto skvělá..." "Jsem ráda, že nám tohle ve škole umožnili..." "...nelíbí, ale líbí se mi stavění z lega (pozn. programovatelná autíčka)." "... není to žádná nuda..." "... dá se to..." "Teorie byla nudná..." "Pohoda." "Ano, líbí, je to zajímavé."

2. Dozvěděl/a jsi se něco nového?

 "Naučila jsem se programovat a další jiné věci, na které bychom si měli dávat pozor." "Dozvěděl jsem se, jak správně funguje software." "Ani ne." "Jak programovat a pracovat s Micro:bitem." "...Ne moc, protože to znám z videí, ale jinak ano." "Jak se pracuje na různých aplikacích."

3. Myslíš, že má takové vyučování smysl, budoucnost?

 "Jak pro koho." "Ano... bude více techniky, přijde mi to důležitější než přírodopis." "Ano, pro budoucí generace, pro různé projekty pro lidstvo." "... kdo bude chtít být programátorem, bude znát začátek." "No tak pro mě ne, ale pro někoho třeba ano." "Má to smysl, abysme si dávali pozor na to, co děláme." "No, byla by lepší fin. gramotnost..." "Jasně, všechno se přesouvá na počítače."

4. Uměl/a by sis představit, že se Ti bude hodit něco z informatiky do běžného života?

 "Ano, chtěl bych programovat v Blizzardu (pozn. společnost vyvíjející počítačové hry)..." "Budu si moci sestavit a naprogramovat funkčního robota." "Ano, programování pro programátory a dívat se na věci z jiného pohledu." "Ne, nechci se tomu věnovat." "Určitě ano." "Ano, na (střední) školu..." "Něco jo."

5. Co Tě nejvíc baví a co bys změnil/a na hodinách informatiky?

"Dal bych místo toho tělocvik." "... více programování. (např. vytvořit hru.)" "Asi to, že bychom programovali v jiném programu, než je MakeCode, protože bych chtěl pracovat v Microsoftu (pozn. program MakeCode vyvíjí právě Microsoft)" "Moc mě to nebaví." "Stavění z lega, programování robota." "Práce s Micro:bity." "Nejvíc mě baví, jak programujeme Micro:bity a jak s nimi hrajeme Kámen, nůžky, papír."


A na závěr tu máme model chytrého domu. Funguje to u Vás také tak?

Chytry_dum1.jpg

Chytry_dum2.jpg

Více fotek a videí z výuky naleznete na školním Facebooku: https://www.facebook.com/profile.php?id=61554156987043

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0socBj3tFkDPTPk7LiVsP9QRoPw2Ucq5Ys4TEuuLRFtKMXbfgUc8vkx7QZCktmfbsl&id=61554156987043


Publikováno 9. 4. 2024 14:24

Co potřebuji k zápisu do školy?

Datum konání: 10. 4. 2024

K zápisu si nezapomeňte vzít:

  1. Občanský průkaz.
  2. Rodný list dítěte.
  3. Doporučení k odkladu od odborného lékaře nebo klinického psychologa a příslušného školského poradenského zařízení nebo speciální pedagogického centra, pokud žádáte o odklad.
  4. Rozhodnutí o odkladu školní docházky (pokud byl odklad udělen v minulém roce).

Publikováno 27. 3. 2024 13:13

Zápis do 1. třídy 2024

Datum konání: 9. 4. 2024

Plakatek_Zápis2025.png


Publikováno 7. 3. 2024 11:07

Velikonoční dílny a jarmark 2024

Datum konání: 26. 3. 2024

Jarmark.jpg


Publikováno 18. 3. 2024 9:09

Kreativní týden 2024

Datum konání: 18. 3. 2024

Jsme v závěru KREATIVNÍHO TÝDNE.

Jaký byl? 

Jiný, barevný, veselý, nápaditý, slovy dětí: ,,FAJN."

Jak se kreativní týden povedl se můžete podívat na školním facebooku.


Publikováno 25. 3. 2024 8:56

Preventivní program

Datum konání: 14. 3. 2024

V úterý 12.3.2024 proběhla přednáška s por. Mgr. Lenkou Drahokoupilovou z Policie ČR na témata spojená s rizikem užívání návykových látek. V rámci prevence se jí zúčastnili žáci šesté a sedmé třídy. Více fotografií na školním facebooku.

2.jfif

1.jfif


Publikováno 14. 3. 2024 11:29

KREATIVNÍ TÝDEN

Datum konání: 13. 3. 2024

kreativní týden.jpg


Publikováno 13. 3. 2024 9:37

E-shop se školním oblečením

Datum konání: 6. 3. 2024

Na níže uvedeném odkazu je možné si objednat oblečení s logem naší školy. Objednávání je již spuštěno a bude možné až do 26.3.2024. Následně se eshop uzavře a objednané zboží půjde do výroby. Neváhejte proto, pokud si chcete pořídit ten svůj kousek ze školní kolekce.

https://www.kraloveskoly.cz/zsmikulovice/

ZS Mikulovice_01_QR Plakát.jpg


Publikováno 5. 3. 2024 8:37

Novější 1 3 15 30 44