Žákovský parlament tvoří skupina žáků z různých tříd, kteří se scházejí za účelem sdílení informací ze tříd a organizování rozličných aktivit pro celou školu. Každá třída má obvykle jednoho zástupce. Zástupci jsou do parlamentu demokraticky voleni svými spolužáky, parlament obvykle spolupracuje i s žáky dobrovolníky, kteří mají chuť pro školu něco dělat.
Členové parlamentu pravidelně získávají informace od svých spolužáků ve třídách. Na základě sebraných informací organizují aktivity na zlepšení prostředí školy. O všem komunikují nejen se spolužáky, ale také s vedením školy a pedagogickými pracovníky.
Čemu pomáhá
Fungující parlament ve škole pomáhá následovně:
Podporuje komunikaci napříč celou školou: žáci ze všech tříd jsou členy parlamentu (tedy svými spolužáky) pravidelně vedeni k tomu, aby vyjadřovali své názory a navrhovali řešení případných problémů či přicházeli s nápady na zlepšení života ve škole.
Podporuje pozitivní klima školy: žáci a učitelé se stávají jedním týmem, společně usilují o to, aby bylo ve škole všem dobře.
Rozvíjí odpovědnost žáků: žáci si uvědomují, že společně nesou odpovědnost za to, jak funguje společenství, jehož jsou členy, ať už se jedná o školu, či jakékoli jiné prostředí.
Posiluje proaktivní postoje žáků: žáci zažijí, že ve škole mohou něco změnit k lepšímu, začnou důvěřovat tomu, že jejich iniciativa a aktivita mohou mít praktický dopad na život.
Propojuje žáky napříč třídami: scházejí se žáci ze všech tříd, sdílejí, co se ve třídách děje, hledají společný zájem, spolupracují na školních projektech.
Podporuje rozvoj klíčových kompetencí:
- komunikativních (žáci formulují své myšlenky, vzájemně je sdílejí, učí se aktivně
naslouchat a činit ve skupině rozhodnutí);
- k řešení problémů (žáci pojmenují problémové situace a ve spolupráci navrhují řešení);
- sociálních a personálních (žáci pracují na společném úkolu, vzájemně se respektují,
podporují skupinu v dosažení cíle);
- občanských (žáci se zajímají o pocity a názory druhých).
Cíle školního parlamentu:
- aktivně se podílet na vytváření pozitivního klimatu školy
- zprostředkovat výměnu informací mezi žáky, učiteli, vedením školy
- předcházet negativním jevům jako jsou šikana, ubližování druhým, ničení majetku školy
- připomínat dodržování školního řádu
- připravovat a organizovat činnosti, které navrhnou žáci jednotlivých tříd
- řešit připomínky a návrhy žáků na lepší chod školy
Stanovy školního parlamentu:
Členem školního parlamentu se může stát každý žák 1.-9. třídy. Každá třída si volí jednoho zástupce. Volby do školního parlamentu probíhají na začátku školního roku. Zvolený člen je povinen se pravidelně zúčastňovat všech řádných i mimořádných jednání školního parlamentu. Všichni členové mají rovnoprávné postavení, přítomní dospělí hlasovací právo nemají. K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných. Rozhodnutí školního parlamentu jsou pro všechny žáky závazná. Pro podněty žáků existuje schránka důvěry, která je umístěna v 1.poschodí ZŠ Mikulovice.